Környezeti nevelési

program

 

 

 

Tartalomjegyzék

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tartalomjegyzék

               1.      Erősségeink

          2.      Megvalósuló tevékenységeink

          3.      Külső lehetőségeink

          4.      Belső lehetőségeink

          5.      A környezeti nevelés távlati céljai

          6.      Feladatunk

          7.      A környezeti nevelés rövid távú céljai

          8.      Módszerek

          9.      Taneszközök

 

1.      Erősségeink                                                            vissza

 

1.1.   A település környezeti adottságai

-    Kecskemét az ország közepén, a Kiskunságban elhelyezkedő megyeszékhely, kb. 120.000 lakossal

-   Budapesttől és Szegedtől is kb. 90 km távolságra van, az E-5 autópálya és vasútvonal köti össze

-   a KNP területei veszik körbe, melynek igazgatósága Kecskeméten található

-   ipari szennyezés nem jellemző, csak a megnövekedett autósforgalom és a parlagfű okozta légszennyezés.

 

1.2.   A település társadalmi-gazdasági adottságai

-          igen fejlett az infrastruktúra

-          termálvíz kincs található a város és környéke területén

-          ipari üzemek települtek ide, inkubátorház létesült

-          kulturális értékekben bővelkedik a város /Katona József, Kodály Zoltán szülővárosa, múzeumok, templomok, színház, kiállítások, kórusok, néptánc- és tánccsoportok, szimfonikus, nép-ragtime zenekarok, kézműveskörök/

-          fesztiválok tavasszal- nyáron- ősszel, újévi koncert, helyi lapok

 

1.3.   Az iskola külső-belső környezete és erőforrásai

1.3.1.      Épületeink:

-         2 szintes, közel 50 éves épület, vastag falakkal, nagy ablakokkal,

-         cseréptetejét most újították fel,

-         központi fűtésű (saját gázkazánnal)

-         a tantermek világosak, szépen díszítettek, berendezésük folyamatosan újul meg (padok, székek, táblák, tanári asztalok)

-         könyvtárral, büfével, tornateremmel rendelkezik.

1.3.2.      Környéke:

-          udvara viszonylag nagy és fás

-         új kézi- és kosárlabdapálya létesült területén

-         iskolánk előtt a Boldogasszony tér parkja található

-         a közelben felújított játszótér van a  Temes téren

-    a forgalmas autóutak legalább 20 méter távolságban haladnak.

1.3.3.      Nevelők:

-          többségük környezettudatos szemléletű, és nem dohányzik

-         többségük szakirányú végzettségekkel is rendelkezik (körlánc program, egészséges életvitel, Gordon-féle ped. tanfolyam, drámapedagógiai tanfolyam, tanulás tanítása tanfolyam)

 

2.      Megvalósuló tevékenységeink:                      vissza

-    kézműves foglalkozások az alsó tagozaton

-    természetes anyagból saját készítésű gyerekjátékok kiállítása /ősszel: TÖKJÓ, télen: KARÁCSONY, tavasszal: HÚSVÉT/

-    tavaszi-őszi nagytakarítás az iskolán kívül és belül

-    hulladékgyűjtés: papír, elem, műanyagflakon

-    üzemlátogatás a Vízműbe 7.-8. évfolyammal

-    természetismereti vetélkedőn részvétel /Tavaszköszöntő/

-    Madarak és Fák Napjának iskolaszintű megünneplése a természetben akadályversennyel, műsorral

-    tanulmányi kirándulás minden osztály egyéni szervezésében tanévenként egy alkalommal

-    osztályok közötti tisztasági verseny

-    Jeles napok megünneplése

-    továbbképzéseken való részvétel

 

3.      Külső lehetőségeink:                                   vissza

-    Vadaspark

-    Arborétum

-    Természet Háza

-    Kiskunsági Nemzeti Park igazgatósága

-    Népi Iparművészeti Múzeum

-    Planetárium

-    Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete

-    Környezetvédelmi Felügyelőség

-    KEFAG

-    Fenntartó önkormányzat  környezetvédelmi referense

-    ÁNTSZ megyei és városi szervezete

-    Ifjúsági Otthon

-    Erdei F. Művelődési Központ

-    szabadidő park

-    erdei iskolák /Vackor, Naprózsa/

 

4.      Belső lehetőségeink:                                    vissza

-     erdész apukák bevonása a környezetvédelmi akciókba

-     ismeretterjesztő filmek felhasználása

-     második szemétgyűjtő beállításával szelektív műanyagflakon gyűjtés megszervezése az 1-4. osztályokban

 

5.      A környezeti nevelés távlati céljai               vissza

A környezeti válság elmélyülésének megakadályozása érdekében:

-          fenntarthatóságra nevelés

-          környezeti polgárrá nevelés

 

5.1.   Környezettudatos problémamegoldó gondolkodás kialakítása

-          Megismertetni a természeti – gazdasági - társadalmi rendszerek működésének szabályait.

-          Megértetni a közöttük lévő ok-okozati kapcsolatokat.

 

5.2.   Környezettudatos magatartás  kialakítása

A természeti és az épített környezet értékeinek megismertetése – megőrzése - gyarapítása.

E magatartás a természet, a társadalom, az ember tiszteletén alapszik.

 

5.3.   Környezetkímélő  életviteli szokások  kialakítása

-          Helyes fogyasztói szokások – takarékos magatartás a természet erőforrásainak ésszerű felhasználása érdekében.

-          Aktív állampolgári magatartás a környezet és az egészség védelméért.

 

6.      Feladatunk                                  vissza

Az oktatás középpontjában a tanulók fejlesztése álljon, ne a tananyag!

-          Globális gondolkodásmód kialakítása

-          Helyi környezeti értékek megismertetése, aktív megóvása

-          Helyes fogyasztói szokások kialakítása

-          Az élet tiszteletének, értékek védelmének kialakítása

-          Egészséges életmód igényének kialakítása

-          Empátia, tolerancia fejlesztése

-          Problémák kezelésének készségét fejleszteni szükséges

-          Érjük el, hogy a tanulók becsüljék a munkát és a teljesítményt.

 

7.      A környezeti nevelés rövid távú céljai           vissza

Rövid távú célok

Feladatok

Sikerkritériumok

A környezeti nevelés az oktatás és nevelés valamennyi területén jelenjen meg!

 

A helyi tantervekben  konkrétan jelöljük meg a feladatokat és az alkalmazni kívánt módszereket.

 

Az iskolai élet egészét átfogó környezeti nevelés valósul meg:

-         átdolgozott tanmenetek;

-         több környezeti nevelési tartalom a tanórákon;

-         változatosabb tanítási, tanulássegítési környezeti nevelési módszerek.

 

Erősítsük a tantárgyközi kapcsolatokat, hogy a tanulók egységben lássák az egy témához tartozó ismereteket!

Projektek kidolgozása (Pl. „Egy pohár víz”;”Védeni kell!”)

A széttagolt ismeretek rendszerszemlélettel összekapcsolódnak, egyre több tanuló vesz részt tanulási projektben, a gyerekek örömmel készülnek a következő projektre.

 

A pedagógusok, a felnőtt dolgozók és a szülők személyes példájukkal legyenek a környezettudatos életvitel hiteles terjesztői!

Szülői értekezletek tartása az adott témában.

A felnőttek rendelkeznek  mindazon ismeretekkel, szakmai hozzáértéssel és személyiségvonásokkal, amelyek a környezettudatosság alakítása során mintaként szolgálnak

Egyre több szülő, tanár vesz részt a programokon. Az iskolai programok tervezésekor  szempont, hogy a lehetőségekhez képest minél  környezet kímélőbb legyen a program.

 

Az iskola tisztaságának javítása, a szemét mennyiségének csökkentése.

Tisztasági őrjárat szervezése (diákönkormányzat). Szelektív hulladékgyűjtés – egyelőre csak elem és műanyag flakon folyamatos gyűjtése. A helyes vásárlói szokások kialakítása.

Javul az iskola tisztasága. A tanulók és az iskola dolgozói szelektíven kezelik a papír-

hulladékot. Csökken az elszá-

lított szemét mennyisége.

 

Takarékoskodás a vízzel és a villannyal.

Rendszeres, majd alkalmankénti ellenőrzések.

Nem lesznek nyitva felejtett

vagy csöpögő csapok, égve felejtett villanyok.

A tanulók ismerjék meg szűkebb környezetüket, lássák az értékeket, problémákat, ápolják a hagyományokat!

Részvétel a különböző programokon, pályázatokon; a természetben, környezetben végzett szemlélődés, vizsgálódás, kutatómunka; kiállítások, vetélkedők, előadások szervezése a „Jeles napokra”

Ha ismeri környezetét, jobban szereti, kötődik hozzá és meg-

óvja.

 

 Legyenek a tanulók környezetük, szülőföldjük védelmezői!

Faültetés, téli madáretetés

Változik az osztály közvéleménye, morálja. Beszélgetéseken, osztályfőnöki órákon, kirándulásokon egyre többször téma a szülőföld értékei. A tanuló kötődik környezete egy darabkájához, és ezen keresztül átérzi környezetünk megóvásának fontosságát.

 

Fejlesszük a tanulók problémamegoldó gondolkodásmódját, az önálló ismeretszerzés képességét megalapozva az élethosszig tartó tanulást!

 

„Zöld sarok” kialakítása, szakkönyvek, folyóiratok, videó anyag és CD-k beszerzése. Az iskolarádióban és –újságban „zöld” rovat nyitása.

Egyre több gyerek kér feladatot, tart kiselőadást, „sürög-forog” a könyvtárban, ír cikkeket, tudja használni a szakirodalmat. Szép eredményeket érünk el különböző versenyeken.

 

7.1.   Tanórákon:

Minden tanórán megvalósítandó a környezet megóvására nevelő lehetőségek:

-          termek esztétikája

-          termek tisztasága

-          termek, tornaterem, öltöző szellőztetése

-          a papírlapok újra felhasználása

Tantervekben zölddel jelöljük azokat az órákat, amelyek tananyaga szorosan kapcsolódik a környezeti nevelés célkitűzéseihez.

 

7.2.   Tanórán kívül:

7.2.1.      Szokások folyamatos kialakítása kisiskolás kortól

                     Szocializációs szokások:

-          köszönés illemtudóan

-        napirend kialakítása

-        iskola területén szabályok betartása

-        alkalmazkodás a osztálytársakhoz

-        belső fegyelem elsajátítása

-        tanterem, folyosók, udvar tisztaságának fenntartása

-        taneszközök rendje, tisztasága

-        rendszeres szellőztetés, levegőzés

-        személyi tisztaság: kézmosás, fogmosás, WC-használat, WC-papír

      használata,  megjelenés rendezettsége, szalvéta használata, kulturált

      étkezés,

 -    konfliktusok  megoldása felnőtt segítségével,

Környezetbarát szokások:

-        tisztaság, rend megteremtése, fenntartása

-        rendszeres szellőztetés

-        szemetes használata

-        takarékoskodás árammal, vízzel

-        szelektív hulladékgyűjtés újrahasznosítás céljából /műanyagflakon, elem, papír/

-        berendezések, taneszközök védelme

-        természetismereti séták

-        természetes anyagok felhasználása játék és ajándékkészítésnél

-        közlekedési szabályok gyakorlása, betartása

    7.2.3. Környezetvédelmi akciók:

-          tisztasági verseny 5-8. osztályosok körében

-          iskola környezetének takarítása a felső tagozatos tanulókkal

-          papírgyűjtés

-          elemgyűjtés

-          műanyag flakon gyűjtése

7.2.4. Parlagfű elleni program

                  Minden tanévben szeptembertől novemberig terjedő időszakban:

-          Osztályfőnöki, természetismeret, biológia órán: a parlagfű felismerése, allergén hatásának megismertetése.

-          Iskolai faliújság: tudnivalók a parlagfűről.

A félévi szülői értekezleten javasoljuk a szülőknek, hogy adójuk 1 %-át
ajánlják fel a parlagfű-mentesítésre.

7.2.5. Környezetvédelmi jeles napok megünneplése:

-          október 5.       ÁLLATOK VILÁGNAPJA /faliújság, játékok/

-          március 22.     VÍZ VILÁGNAPJA /faliújság, üzemlátogatás 7. évfolyamtól/

-          május 10.        MADARAK ÉS FÁK NAPJA

-          június 05.        KÖRNYEZETVÉDELMI VILÁGNAP /faliújság, műsorkészítés alsóban, júniusi akadályversenyek/

 

7.2.6. Bekapcsolódás megyei természetismereti vetélkedőbe

„Tavaszköszöntő” 8 fős csapattal

7.2.7.      Iskolaújság

7.2.8.      Iskolarádió

7.2.9.      Drámajáték /3-4. és 5-6. évfolyamon/

7.2.10.  Kézműves foglalkozások

7.2.11.  Faliújságverseny

7.2.12.  Kiállítások szervezése / természetes anyagokból készült játékok, természeti értékek, helyi problémák bemutatása, szemétszobrászat/

7.2.13.  Béke Iskolai Napok programjai

 

7.2.      Iskolán kívüli:

-          Tanulmányi kirándulások osztályonként

-          Üzemlátogatás a Vízműbe  7. évfolyam tanulói

-          Múzeumlátogatások felső tagozaton

 

7.3.      Szorgalmi időn kívül:

-Nyári napközi

-Nyári tábor

  

8.            Módszerek:                                   vissza

    A környezeti nevelésben a hatékonyság növelése érdekében a hagyományosan alkalmazott módszerek mellett   szükségünk van a megújulásra. /Pl. projekt módszer, kooperatív tanulási technikák stb./

Ajánlott egyéb módszerek:

-         játékok,

-         művészi kifejezés,

-         kreatív tevékenység,

-         riport módszer

 

9.            Taneszközök:                                  vissza

     Iskolánk rendelkezik azokkal az alapvető oktatási eszközökkel, amelyek a környezeti nevelési munkához  

     szükségesek. A folyamatos bővítésről és az elhasználódott eszközök pótlásáról gondoskodni kell. Szükséges 

     a megfelelő audiovizuális eszközök biztosítása a pedagógusok számára, valamint a szakkönyvek és CD-

     könyvtár bővítése.