Környezeti nevelésiprogram
Tartalomjegyzék 1. Erősségeink 2. Megvalósuló tevékenységeink5. A környezeti nevelés távlati céljai 6. Feladatunk 7. A környezeti nevelés rövid távú céljai 8. Módszerek 9. Taneszközök
1. Erősségeink vissza1.1. A település környezeti adottságai- Kecskemét az ország közepén, a Kiskunságban elhelyezkedő megyeszékhely, kb. 120.000 lakossal - Budapesttől és Szegedtől is kb. 90 km távolságra van, az E-5 autópálya és vasútvonal köti össze - a KNP területei veszik körbe, melynek igazgatósága Kecskeméten található - ipari szennyezés nem jellemző, csak a megnövekedett autósforgalom és a parlagfű okozta légszennyezés.
1.2. A település társadalmi-gazdasági adottságai- igen fejlett az infrastruktúra - termálvíz kincs található a város és környéke területén - ipari üzemek települtek ide, inkubátorház létesült - kulturális értékekben bővelkedik a város /Katona József, Kodály Zoltán szülővárosa, múzeumok, templomok, színház, kiállítások, kórusok, néptánc- és tánccsoportok, szimfonikus, nép-ragtime zenekarok, kézműveskörök/ - fesztiválok tavasszal- nyáron- ősszel, újévi koncert, helyi lapok
1.3. Az iskola külső-belső környezete és erőforrásai1.3.1. Épületeink: - 2 szintes, közel 50 éves épület, vastag falakkal, nagy ablakokkal, - cseréptetejét most újították fel, - központi fűtésű (saját gázkazánnal) - a tantermek világosak, szépen díszítettek, berendezésük folyamatosan újul meg (padok, székek, táblák, tanári asztalok) - könyvtárral, büfével, tornateremmel rendelkezik. 1.3.2. Környéke: - udvara viszonylag nagy és fás - új kézi- és kosárlabdapálya létesült területén - iskolánk előtt a Boldogasszony tér parkja található - a közelben felújított játszótér van a Temes téren - a forgalmas autóutak legalább 20 méter távolságban haladnak. 1.3.3. Nevelők: - többségük környezettudatos szemléletű, és nem dohányzik - többségük szakirányú végzettségekkel is rendelkezik (körlánc program, egészséges életvitel, Gordon-féle ped. tanfolyam, drámapedagógiai tanfolyam, tanulás tanítása tanfolyam) 2. Megvalósuló tevékenységeink: vissza- kézműves foglalkozások az alsó tagozaton - természetes anyagból saját készítésű gyerekjátékok kiállítása /ősszel: TÖKJÓ, télen: KARÁCSONY, tavasszal: HÚSVÉT/ - tavaszi-őszi nagytakarítás az iskolán kívül és belül - hulladékgyűjtés: papír, elem, műanyagflakon - üzemlátogatás a Vízműbe 7.-8. évfolyammal - természetismereti vetélkedőn részvétel /Tavaszköszöntő/ - Madarak és Fák Napjának iskolaszintű megünneplése a természetben akadályversennyel, műsorral - tanulmányi kirándulás minden osztály egyéni szervezésében tanévenként egy alkalommal - osztályok közötti tisztasági verseny - Jeles napok megünneplése - továbbképzéseken való részvétel 3. Külső lehetőségeink: vissza - Vadaspark - Arborétum - Természet Háza - Kiskunsági Nemzeti Park igazgatósága - Népi Iparművészeti Múzeum - Planetárium - Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete - Környezetvédelmi Felügyelőség - KEFAG - Fenntartó önkormányzat környezetvédelmi referense - ÁNTSZ megyei és városi szervezete - Ifjúsági Otthon - Erdei F. Művelődési Központ - szabadidő park - erdei iskolák /Vackor, Naprózsa/ 4. Belső lehetőségeink: vissza - erdész apukák bevonása a környezetvédelmi akciókba - ismeretterjesztő filmek felhasználása - második szemétgyűjtő beállításával szelektív műanyagflakon gyűjtés megszervezése az 1-4. osztályokban 5. A környezeti nevelés távlati céljai vissza A környezeti válság elmélyülésének megakadályozása érdekében: - fenntarthatóságra nevelés - környezeti polgárrá nevelés
5.1. Környezettudatos problémamegoldó gondolkodás kialakítása - Megismertetni a természeti – gazdasági - társadalmi rendszerek működésének szabályait. - Megértetni a közöttük lévő ok-okozati kapcsolatokat.
5.2. Környezettudatos magatartás kialakítása A természeti és az épített környezet értékeinek megismertetése – megőrzése - gyarapítása. E magatartás a természet, a társadalom, az ember tiszteletén alapszik.
5.3. Környezetkímélő életviteli szokások kialakítása - Helyes fogyasztói szokások – takarékos magatartás a természet erőforrásainak ésszerű felhasználása érdekében. - Aktív állampolgári magatartás a környezet és az egészség védelméért. 6. Feladatunk vissza Az oktatás középpontjában a tanulók fejlesztése álljon, ne a tananyag! - Globális gondolkodásmód kialakítása - Helyi környezeti értékek megismertetése, aktív megóvása - Helyes fogyasztói szokások kialakítása - Az élet tiszteletének, értékek védelmének kialakítása - Egészséges életmód igényének kialakítása - Empátia, tolerancia fejlesztése - Problémák kezelésének készségét fejleszteni szükséges - Érjük el, hogy a tanulók becsüljék a munkát és a teljesítményt. 7. A környezeti nevelés rövid távú céljai vissza
7.1. Tanórákon: Minden tanórán megvalósítandó a környezet megóvására nevelő lehetőségek: - termek esztétikája - termek tisztasága - termek, tornaterem, öltöző szellőztetése - a papírlapok újra felhasználása Tantervekben zölddel jelöljük azokat az órákat, amelyek tananyaga szorosan kapcsolódik a környezeti nevelés célkitűzéseihez.
7.2. Tanórán kívül: 7.2.1. Szokások folyamatos kialakítása kisiskolás kortólSzocializációs szokások: - köszönés illemtudóan - napirend kialakítása - iskola területén szabályok betartása - alkalmazkodás a osztálytársakhoz - belső fegyelem elsajátítása - tanterem, folyosók, udvar tisztaságának fenntartása - taneszközök rendje, tisztasága - rendszeres szellőztetés, levegőzés - személyi tisztaság: kézmosás, fogmosás, WC-használat, WC-papír használata, megjelenés rendezettsége, szalvéta használata, kulturált étkezés, - konfliktusok megoldása felnőtt segítségével, Környezetbarát szokások: - tisztaság, rend megteremtése, fenntartása - rendszeres szellőztetés - szemetes használata - takarékoskodás árammal, vízzel - szelektív hulladékgyűjtés újrahasznosítás céljából /műanyagflakon, elem, papír/ - berendezések, taneszközök védelme - természetismereti séták - természetes anyagok felhasználása játék és ajándékkészítésnél - közlekedési szabályok gyakorlása, betartása 7.2.3. Környezetvédelmi akciók: - tisztasági verseny 5-8. osztályosok körében - iskola környezetének takarítása a felső tagozatos tanulókkal - papírgyűjtés - elemgyűjtés - műanyag flakon gyűjtése 7.2.4. Parlagfű elleni program Minden tanévben szeptembertől novemberig terjedő időszakban: - Osztályfőnöki, természetismeret, biológia órán: a parlagfű felismerése, allergén hatásának megismertetése. - Iskolai faliújság: tudnivalók a parlagfűről.
A
félévi szülői értekezleten javasoljuk a szülőknek, hogy adójuk 1 %-át 7.2.5. Környezetvédelmi jeles napok megünneplése: - október 5. ÁLLATOK VILÁGNAPJA /faliújság, játékok/ - március 22. VÍZ VILÁGNAPJA /faliújság, üzemlátogatás 7. évfolyamtól/ - május 10. MADARAK ÉS FÁK NAPJA - június 05. KÖRNYEZETVÉDELMI VILÁGNAP /faliújság, műsorkészítés alsóban, júniusi akadályversenyek/
7.2.6. Bekapcsolódás megyei természetismereti vetélkedőbe „Tavaszköszöntő” 8 fős csapattal 7.2.7. Iskolaújság 7.2.8. Iskolarádió 7.2.9. Drámajáték /3-4. és 5-6. évfolyamon/ 7.2.10. Kézműves foglalkozások 7.2.11. Faliújságverseny 7.2.12. Kiállítások szervezése / természetes anyagokból készült játékok, természeti értékek, helyi problémák bemutatása, szemétszobrászat/ 7.2.13. Béke Iskolai Napok programjai
7.2. Iskolán kívüli: - Tanulmányi kirándulások osztályonként - Üzemlátogatás a Vízműbe 7. évfolyam tanulói - Múzeumlátogatások felső tagozaton
7.3. Szorgalmi időn kívül: -Nyári napközi -Nyári tábor 8. Módszerek: vissza A környezeti nevelésben a hatékonyság növelése érdekében a hagyományosan alkalmazott módszerek mellett szükségünk van a megújulásra. /Pl. projekt módszer, kooperatív tanulási technikák stb./ Ajánlott egyéb módszerek: - játékok, - művészi kifejezés, - kreatív tevékenység, - riport módszer 9. Taneszközök: vissza Iskolánk rendelkezik azokkal az alapvető oktatási eszközökkel, amelyek a környezeti nevelési munkához szükségesek. A folyamatos bővítésről és az elhasználódott eszközök pótlásáról gondoskodni kell. Szükséges a megfelelő audiovizuális eszközök biztosítása a pedagógusok számára, valamint a szakkönyvek és CD- könyvtár bővítése.
|